Lijn 28 rijdt vanaf 28 maart een aangepaste dienstregeling. Er gelden aangepaste regels voor vervoerbewijzen. Lees meer >

Over het coronavirus

De OV-sector wordt door de overheid en het RIVM op de hoogte gehouden van de situatie rondom het coronavirus. Op basis van de nieuwste overheidsmaatregelen rondom het coronavirus worden onze dienstregeling en serviceverlening aangepast. We proberen onze reizigers zo goed mogelijk van dienst te blijven. Plan je reis vooraf voor een actueel reisadvies en houd deze pagina in de gaten voor updates. 
Naar aanleiding van de persconferentie van minister-president Rutte van 31 maart, verlengen alle OV-bedrijven voorlopig tot en met 28 april de speciale dienstregelingen die we op dit moment rijden. Zo kunnen mensen met een vitaal beroep of mensen die om een andere reden genoodzaakt zijn om te reizen, het OV blijven gebruiken. De OV-bedrijven adviseren reizigers goed voorbereid op reis te gaan en kort voor vertrek de reisplanner te checken. Tevens vragen zij hen op het station, bij de halte en in het openbaar vervoer 1,5 meter afstand te houden.

Meer over de overkoepelende maatregelen binnen de OV-sector lees je op de website van brancheorganisatie OV-NL.

Aangepaste serviceverlening

Het maatschappelijk belang van openbaar vervoer is groot. Wij proberen onze reizigers zo lang mogelijk van dienst te zijn. Tenslotte vervoeren we ook dagelijks veel reizigers die werkzaam zijn in vitale sectoren. Juist nu is het extra belangrijk dat deze medewerkers kunnen werken.
De serviceverlening in het openbaar vervoer is wel anders dan reizigers gewend zijn om de verspreiding van het Coronavirus te beperken.

Achterin instappen

We verzoeken reizigers in buslijn 28 om via de achterdeur in te stappen én achterin in te checken. Hierdoor verminderen we het aantal contactmomenten tussen reizigers en buschauffeurs. Met deze maatregel proberen we een juiste balans te vinden tussen de gezondheid van onze medewerkers en de dienstverlening aan onze reizigers.

Vervoerbewijs

Lijn 28
Achterin instappen betekent dat je geen los kaartje kunt kopen bij de buschauffeur. Het is echter wel de bedoeling dat je een geldig vervoerbewijs op zak hebt. Reis daarom met de OV-chipkaart. Je kunt je OV-chipkaart online opwaarderen.

Geen OV-chipkaart? Kies dan voor een e-ticket.

Texelhopper busjes
Het betalen met de OV-chipkaart bij de chauffeurs van de Texelhopper busjes is niet langer verantwoord met het oog op de verspreiding van het Coronavirus. Chauffeur en reiziger komen dan te dicht bij elkaar in de buurt. Daarom kan er vanaf 27 maart 2020 tot nader bericht alleen nog maar betaald worden met de pinpas via de SumUp in de Texelhopper busjes. Hierbij hanteren we een tijdelijk tarief van € 2,- enkele reis.

Ben je in het bezit van een abonnement (Dal Vrij 65+, Overal-abonnement of Studenten-OV) dan kun je op vertoon van de OV-chipkaart reizen met de Texelhopper.

Vanaf zaterdag 28 maart geldt een aangepaste dienstregeling

Volgend op de wijzigingen die TESO doorvoert in de dienstregeling zal ook lijn 28 vanaf zaterdag 28 maart 2020 een aangepaste dienstregeling volgen.
Het aantal ritten op lijn 28 wordt verminderd, zodat alleen nog de ritten rijden die aansluiting bieden op de afvaarten van TESO. Het komt erop neer dat lijn 28 aan het begin en einde van de dag elk uur rijdt en daartussen iedere twee uur.

Bekijk de aangepaste dienstregeling

Daarnaast vertrekt op maandag t/m zaterdag de eerste rit naar de veerhaven vanaf Den Burg, Elemert in plaats van De Koog. Reis je normaal gesproken tussen De Koog en Den Burg en maak je gebruik van deze rit, dan kan je tijdelijk vervoer bij Texelhopper reserveren. Deze regeling geldt alleen voor onderstaande rit van lijn 28:

  • De Koog, Nikadal: vertrek 05:17
  • De Koog, Badweg: vertrek 05:18
  • De Koog, Brink: vertrek 05:19
  • De Koog, Epelaan: vertrek 05:20
  • De Koog, Maartenhuis: vertrek 05:21
  • Texel, Ruijslaan-Ecomare: vertrek 05:23
  • Texel, Californieweg- Californie: vertre 05:24
  • Texel, Californieweg- So What: vertrek 05:24
  • Texel, Pontweg-Californieweg: vertrek 05:25
  • Texel, Gerritslanderdijkje: vertrek 05:26
  • Texel, Pontweg - Rozendijk: vertrek 05:27
  • Texel, De Zandkoog: vertrek 05:28

De reservering bij Texelhopper dient telefonisch via 0222-784000 plaats te vinden, omdat in het online reserveringssysteem deze uitzondering niet verwerkt kan worden. Let op: om de reservering goed in te kunnen plannen, bel je voor 17:00 uur op de voorgaande dag met de regiecentrale.

Voor de kleine Texelhopper busjes zijn er geen veranderingen.

Plan je reis kort voor vertrek in de reisplanner voor de actuele dienstregeling.

Bovenstaande situatie geldt tot nader bericht

Kan je nog wel met het openbaar vervoer reizen?

Ja. Je kunt reizen met trein, bus, tram of metro, behalve als je klachten of een kwetsbare gezondheid hebt. Zo kunnen mensen met een vitaal beroep of mensen die om een andere reden genoodzaakt zijn om te reizen, het OV blijven gebruiken. Dit geldt in ieder geval tot en met 28 april.