OV-chipkaart
Geen korting of abonnement? Geen OV-chipkaart nodig
Wist je dat je tegenwoordig kunt in- en uitchecken met je betaalpas, creditcard of mobiele telefoon? Handig als je af en toe met het openbaar vervoer reist en geen (leeftijds)korting of abonnement hebt. Je hebt dan ook geen OV-chipkaart nodig. Meer weten? Zie OVpay.Korting of abonnement? Persoonlijke OV-chipkaart
Om te reizen met een vrij-reizen abonnement, kortingsproduct of leeftijdsreductie heb je een persoonlijke OV-chipkaart nodig. Zo’n OV-chipkaart kost € 7,50 en koop je via www.ov-chipkaart.nl.Anonieme OV-chipkaart
Als je niet met je betaalpas of creditcard of mobiele telefoon wilt in- en uitchecken en ook geen (leeftijds)korting of abonnement hebt, kun je een anonieme OV-chipkaart gebruiken. Een anonieme OV-chipkaart kost ook € 7,50 en koop je:
- bij verkoopautomaten op een station;
- bij balies van vervoerders;
- bij tabakspeciaalzaken en supermarkten;
- bij OVshop, de webshop van Chipbizz.
Of ga langs bij een verkooppunt bij je in de buurt.
Meer informatie over
In- en uitchecken
Aan het begin van je reis kun je inchecken door je OV-chipkaart tegen de kaartlezer in de bus aan te houden. De kaartlezer herken je aan het logo van de OV-chipkaart. Als er voldoende saldo of een geldig reisproduct op je kaart staat, geeft de kaartlezer een toegangssignaal. Ook brandt er een groen lampje. Aan het eind van de reis houd je je OV-chipkaart weer bij een poortje of een kaartlezer om uit te checken. Op de display staat wat de reis heeft gekost en hoeveel saldo je nog op de kaart hebt.
- Check altijd in! Anders riskeer je een boete. Dit geldt ook voor abonnementhouders en studenten.
- Check pas uit als de uitstaphalte nadert.
- Overstappen? Check uit en check in de volgende bus weer in.
Vergeten uit te checken?
Heb je een uitcheck gemist, bijvoorbeeld door een storing of omdat je het bent vergeten? Dan kun je saldo terugvragen via uitcheckgemist.nl.Let op: Je kunt elk half jaar per vervoerder maximaal 3 keer je saldo terugvragen. Het is daarom belangrijk om goed op te letten tijdens het uitchecken.
Achteraf betalen
Wil je altijd kunnen in- en uitchecken zonder genoeg saldo op je OV-chipkaart te hebben? Dan kun je gebruik maken van NS Flex of een NS Business Card. Hiermee ontvang je (of je werkgever) aan het eind van de maand een factuur van je reizen.Reishistorie inzien
Bij saldo terugvragen of geld terug bij reisongemakken is een overzicht van je reishistorie nodig. Zo'n overzicht toont de reizen en transacties die je met je persoonlijke of anonieme OV-chipkaart hebt gemaakt.OV-chipkaart kapot of kwijt
Is je persoonlijke OV-chipkaart kapot of kwijt? Vraag zo snel mogelijk een vervangende kaart aan. Let op: vraag geen nieuwe kaart aan, maar een vervangende. Bij een nieuwe kaart worden je reisproducten namelijk niet overgezet. Ook eventueel resterend saldo wordt dan niet teruggestort.
Je kunt een vervangende kaart aanvragen in je account op de website van OV-chipkaart
Let op! Had je een bepaald product al wel aangeschaft en betaald maar nog niet bij een oplaadpunt op de kaart gezet, dan is dit product nog niet actief en wordt het dus ook niet overgeplaatst op de nieuwe kaart. In dat geval adviseren wij het reeds betaalde product te laten beëindigen middels het invullen van ons formulier beëindigen OV- chipkaartproducten
Reizen in afwachting van vervangende OV-chipkaart
Als je een geldig abonnement met afgekocht reisrecht hebt, kun je -in afwachting van de vervangende kaart- in de bussen van Connexxion reizen met een tijdelijk abonnement. Dit tijdelijke abonnement is geldig op alle bussen van Connexxion voor een week.Om een tijdelijk abonnement aan te vragen dien je:
- Al een vervangende kaart te hebben aangevraagd. Deze aanvraag kun je doen via OV-chipkaart.nl;
- In het bezit te zijn van een anonieme OV-chipkaart.
Vervolgens kun je contact opnemen met onze klantenservice op telefoonnummer 0900 - 266 63 99. Onze klantenservice heeft een bevestiging nodig dat de verloren of kapotte kaart is geblokkeerd en vervangen. Dit bewijs kun je samen met het anonieme OV-Chipkaartnummer, naam, adres, postcode en woonplaats mailen naar abonnementen@connexxion.nl. Een tijdelijk reisproduct is alleen mogelijk wanneer je beschikt over een vrij-reizen abonnement, kortingsabonnementen vallen hier buiten.
Een van onze medewerkers zet het vervangende abonnement voor je klaar, zodat je het bij een van de ophaalpunten op je OV-chipkaart kunt zetten. Je kunt met dit vervangende abonnement reizen tot je nieuwe OV-chipkaart binnen is.
Reis je normaal op saldo, dan raden wij je aan om tijdelijk een anonieme OV-chipkaart aan te schaffen.
Anonieme OV-chipkaart
Je kunt je saldo van je kapotte of kwijt geraakte anonieme OV-chipkaart ook terugvragen. Ga hiervoor naar OV-chipkaart.nl.