OV-chipkaart

Met de OV-chipkaart betaal je voor je reis met alle vormen van openbaar vervoer: bus, trein, tram of metro.

Reizen met een OV-chipkaart in het kort

Als je reist met een OV-chipkaart betaal je een basistarief (€ 0,96) + een tarief per kilometer (verschilt per gebied).
Je kunt met een anonieme of persoonlijke OV-chipkaart reizen. Om te reizen met een vrij-reizen abonnement, kortingsproduct of leeftijdsreductie heb je een persoonlijke OV-chipkaart nodig.

Een persoonlijke OV-chipkaart koop je via www.ov-chipkaart.nl.

Een anonieme kaart koop je:
  • bij verkoopautomaten op een station;
  • bij balies van vervoerders;
  • bij tabakspeciaalzaken en supermarkten;
  • bij OVshop, de webshop van Chipbizz.

Of ga langs bij een verkooppunt bij je in de buurt.

In- en uitchecken

Aan het begin van je reis kun je inchecken door je OV-chipkaart tegen de kaartlezer in de bus aan te houden. De kaartlezer herken je aan het logo van de OV-chipkaart. Als er voldoende saldo of een geldig reisproduct op je kaart staat, geeft de kaartlezer een toegangssignaal. Ook brandt er een groen lampje. Aan het eind van de reis houd je je OV-chipkaart weer bij een poortje of een kaartlezer om uit te checken. Op de display staat wat de reis heeft gekost en hoeveel saldo je nog op de kaart hebt.

  • Check altijd in! Anders riskeer je een boete. Dit geldt ook voor abonnementhouders en studenten.
  • Check pas uit als de uitstaphalte nadert.
  • Overstappen? Check uit en check in de volgende bus weer in.

Vergeten uit te checken?

Heb je een uitcheck gemist, bijvoorbeeld door een storing of omdat je het bent vergeten? Dan kun je saldo terugvragen via uitcheckgemist.nl.

Let op: Je kunt elk half jaar per vervoerder maximaal 3 keer je saldo terugvragen. Het is daarom belangrijk om goed op te letten tijdens het uitchecken.

Je kunt je aanmelden voor de Uitcheck Gemist Alert. Zo weet je precies wanneer je recht hebt op het terugvragen van je saldo. Aanmelden voor deze e-mail alert kan op www.uitcheckgemist.nl/melding.

Achteraf betalen

Wil je altijd kunnen in- en uitchecken zonder genoeg saldo op je OV-chipkaart te hebben? Dan kun je gebruik maken van NS Flex of een NS Business Card. Hiermee ontvang je (of je werkgever) aan het eind van de maand een factuur van je reizen.

Reishistorie inzien

Bij saldo terugvragen of geld terug bij reisongemakken is een overzicht van je reishistorie nodig. Zo'n overzicht toont de reizen en transacties die je met je persoonlijke of anonieme OV-chipkaart hebt gemaakt.

OV-chipkaart kapot of kwijt

Is je persoonlijke OV-chipkaart kapot of kwijt? Vraag zo snel mogelijk een vervangende kaart aan. Let op: vraag geen nieuwe kaart aan, maar een vervangende. Bij een nieuwe kaart worden je reisproducten namelijk niet overgezet. Ook eventueel resterend saldo wordt dan niet teruggestort.

Je kunt een vervangende kaart aanvragen in je account op de website van OV-chipkaart

Reizen in afwachting van vervangende OV-chipkaart

Als je een geldig abonnement met afgekocht reisrecht hebt, kun je -in afwachting van de vervangende kaart- in de bussen van Connexxion reizen met een tijdelijk abonnement. Dit tijdelijke abonnement is geldig op alle bussen van Connexxion voor een week.
Om een tijdelijk abonnement aan te vragen dien je:
  • Al een vervangende kaart te hebben aangevraagd. Deze aanvraag kun je doen via OV-chipkaart.nl;
  • In het bezit te zijn van een anonieme OV-chipkaart.

Vervolgens kun je contact opnemen met onze klantenservice. Een van onze medewerkers zet het vervangende abonnement voor je klaar, zodat je het bij een van de ophaalpunten op je OV-chipkaart kunt zetten. Je kunt met dit vervangende abonnement reizen tot je nieuwe OV-chipkaart binnen is.
Reis je normaal op saldo, dan raden wij je aan om tijdelijk een anonieme OV-chipkaart aan te schaffen.

Anonieme OV-chipkaart

Je kunt je saldo van je kapotte of kwijt geraakte anonieme OV-chipkaart ook terugvragen. Ga hiervoor naar OV-chipkaart.nl.

Meer over de OV-chipkaart

Uitgebreide informatie over de OV-chipkaart vind je op: www.ov-chipkaart.nl.

Andere betaalmethodes

E-ticket

Bestel online een e-ticket. Print het uit of toon het op je mobiel om te reizen met de bus.