Draag een mondkapje en vermijd drukte. Lees alle informatie rondom corona >

Visuele beperking

Op verschillende manieren is bij het reizen met bus of trein rekening gehouden met slechtziende of blinde mensen:

  • In de reguliere bussen is audio-informatie over de haltes. In de flexbussen zal de buschauffeur halte-informatie doorgeven.
  • Er lopen geleidelijnen over veel haltes met duidelijke markering van het begin en eind (zie ook informatie over Toegankelijkheid haltes)
  • Er zijn opvallend gekleurde handgrepen en stangen aangebracht in de reguliere bussen.
  • Reizigers met een visuele beperking kunnen bij het Serviceloket OV blinden & slechtzienden terecht met alle vragen over het reizen met de NS-Business Card (NSBC).
  • Met een Sentire abonnement reizen mensen met een visuele beperking tegen een lager instaptarief.

Serviceloket OV Blinden & Slechtzienden

Onder de vlag van Klantenservice OV-Chipkaart is het Serviceloket OV Blinden & Slechtzienden (B&S) ingericht. Reizigers met een visuele beperking kunnen bij dit serviceloket terecht met alle vragen over het reizen met de NS-Business Card (NSBC).

Blinden en slechtzienden kunnen alle OV-reizen maken met deze NSBC. Hiervoor krijg je achteraf een factuur toegestuurd, die automatisch wordt geïncasseerd. Eventuele gemiste check-in/uits worden door het serviceloket gecorrigeerd. Deze doelgroep mag alle gemiste check-uits corrigeren, in tegenstelling tot andere reizigers die met de NSBC reizen.

Het Serviceloket B&S is bereikbaar via 0800 4848400 (gratis) of via de mail: serviceloket@ov-chipkaart.nl.